
Polecane z
kategorii
Chemia - studia
Podstawy chemii analitycznej
Długość korepetycji to 419 min, czyli prawie 7 h nagrań!
A więc 60 min korepetycji na poziomie studenckim za jedyne 10 zł!
Chemia analityczna zadania - CO TAK WŁAŚCIWIE ZYSKUJESZ?
- Pełne przygotowanie z podstaw chemii analitycznej - chemia analityczna online.
- Ogromną ilość zadań oraz szczegółowo omówioną teorię z takich działów jak: analiza wagowa, alkacymetria, redoksymetria oraz kompleksometria.
Dodatkowo do kursu zostały dołączone praktyczne zadania ze stężeń buforów i hydrolizy, które spotkasz w laboratorium przygotowując roztwory.
- Każde zadanie jest bardzo dokładnie wytłumaczone, a zarazem bardzo „luźno”, dzięki czemu nie będziesz się czuł jak na wykładzie, a wiedza sama wejdzie do głowy.
Podejmowane zagadnienia:
- stężenie molowe, procentowe, przeliczanie stężeń
- ppm
- bufory
- analiza wagowa
- iloczyn rozpuszczalności
- alkacymetria
- redoksymetria
- kompleksometria
Szczegółowy spis treści poniżej.
Przykładowe zadania
Spis treści
1) Niezbędnik – łączna długość nagrania: 41'13''
– odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków, działania na pierwiastkach oraz potęgach,
– działania na logarytmach oraz rozwiązywanie równań logarytmicznych,
– przeliczanie jednostek objętości z m3 na dm3 lub cm3 i na odwrót,
– obliczanie masy molowej,
– omówienie co to są warunki normalne oraz standardowe
–omówienie stechiometrii z pokazaniem przykładów,
–omówienie wzorów na stężenie procentowe, molowe oraz na gęstość,
- pokazanie wzoru orasz szczegółowe omówienie ppm,
2) Przeliczanie stężeń cz.1 – łączna długość nagrania: 27'49''
4 zadania, w którym rozważano:
– otrzymywanie roztworu mniej stężonego z roztworu bardziej stężonego. Określenie ilości substancji bardziej stężonej jaką należy odmierzyć oraz ustalenie w jakiej ilości wody najeży ją rozcieńczyć, aby otrzymać roztwór o żądanym stężeniu.
Treści przykładowych zadań:
- Z zawilgoconej substancji chemicznej należy otrzymać roztwór o ściśle określonym stężeniu molowym.
– Mając do dyspozycji roztwór o stężeniu 1M otrzymać roztwór o stężeniu 20%. Ustalenie ile wody należy się pozbyć.
- Praktyczne obliczenia pokazujące jak otrzymać bufor amonowy o określonym pH.
3) Przeliczanie stężeń cz.2 – łączna długość nagrania: 26'08''
13 zadań, w których rozważano:
– obliczanie stężenia w ppm,
– określenie ilości gramów rozpuszczonej substancji znając stężenie w ppm-ach oraz objętość roztworu.
- ustalenie ilości substancji jaką musisz rozpuścić , aby otrzymać 1l roztworu o stężeniu 1ppm.
- otrzymanie roztworu żelaza o określonym stężeniu w ppm mając do dyspozycji roztwór o znacznie większym stężeniu.
- znając ilość CuSO4 rozpuszczone 200cm3 wody ustal stężenie w ppm jonów miedzi.
4) Analiza wagowa cz. 1 – łączna długość nagrania: 26'03''
W tym nagraniu znajduje się teoria dotycząca analizy wagowej oraz zostały obliczone 2 zadania. Poleceniem w zadaniach było obliczenie mnożnika analitycznego do NH4MgPO4 oraz ustalenie masy wapnia w tlenku wapnia znając masę próbki.
–wyprowadzenie wzoru na iloczyn rozpuszczalności soli
- omówienie wpływu nadmiaru odczynnika strącającego na strącanie osadów,
- omówienie jakie cechy powinny spełniać osady dobrej jakości aby wydajności tej analizy była jak największa,
- omówienie sposobu otrzymywania osadów dobrej jakości,
- technika sączenia, rodzaje sączków i omówieni ich zastosowania
- prażenie i suszenie – kiedy należy stosować daną technikę
- mnożnik analityczny oraz współmierność kolby i pipety sposobem na opracowanie wyników. Omówienie po co i dlaczego zostały wprowadzone takie pojęcia.
5) Analiza wagowa cz. 2 – łączna długość nagrania: 25'34''
4 zadania, w których rozważano:
–znając współmierność kolby do pipety oraz masę tlenu żelaza III wyznacz całkowitą ilość żelaza w próbce.
- zadania, w których zastosowano nadmiar odczynnika strącającego.
- z roztworu, w którym jednocześnie znajdowały się jony srebra i jony żelaza wytrącałeś po kolei osad chlorku srebra, a następnie wodorotlenku żelaza. Wyznacz masę osadów w obu przypadkach.
- próbkę Na2SxO6 o określonej masie podałeś dużej ilości reakcji chemicznych w wyniku czego otrzymano BaSO4. Wyznacz ile musi być równy x.
6) Analiza wagowa cz. 3 – łączna długość nagrania: 25'25''
6 zadania, w których rozważano:
– w reakcji prażenia Fe2O3 otrzymałeś tlenek żelaza II diżelaza III. W tym procesie jednak nie cały tlenek żelaza III przereagował. W tym zadaniu należy ustalić procentową zawartość Fe2O3 w próbce końcowej.
- próbkę NaHCO3 poddano prażeniu, w wyniku czego otrzymano węglan sodu. Znając masę początkową i masę po wyprażeniu ustal ile wynosi ułamek wagowy NaHCo3 w próbce początkowej.
- tlenek krzemu poddano działaniu kwasu fluorowego. Ze względu na fakt, że w próbce znajdowały się również zanieczyszczenia nie wszystko przereagowało. Wyznaczyć zawartość dwutlenku krzemu w próbce początkowej.
-Próbkę pirytu poddano dwóm badaniom. Pierwsze polegało na wysuszeniu próbki, w wyniku czego ustalono, że znajduje się w niej 1,65% wilgoci. W drugim badaniu przeprowadzono układ do roztworu po czym wytrącono z niego Fe2O3. Oblicz procentową zawartość FeS2 w suchej próbce.
7) Analiza wagowa cz. 4 – łączna długość nagrania: 32'41''
7 zadań, w których rozważano:
- Podczas badań spektrofotometrycznych określono, że próbka zawiera 1,95% żelaza. Materiał zawiera 8,55% wilgoci. Przeprowadziłeś próbkę do roztworu, a następnie wytrąciłeś z niej wodorotlenek glinu i żelaza III. Po wyprażeniu masa tlenków jest równa 0,0426g. Oblicz ile wynosi zawartość glinu i żelaza w suchej masie próbki.
- W zakładzie przeróbki metali kolorowych do analizy otrzymałeś próbkę mosiądzu o masie 0,9746g. Próbkę roztworzyłeś w kwasie azotowym V. Następnie wytrącono fosforany cynku i niklu. Następnie je wyprażono, w wyniku czego otrzymano 0,7520g Zn2P2O7 i Ni2P2O7. Następnie osad roztworzono w kwasie i rozcieńczono do 500cm3. W tak otrzymanym roztworze określono stężenie niklu na poziomie 39,4ppm. Przyjmij, że gęstość takiego roztworu jest równa 1,000g/cm3. Oblicz procentową zawartość cynku i niklu w stopie.
- Oblicz procentowy błąd względny oznaczenia żelaza w analizie wagowej,
- zadania z wykorzystaniem nadmiaru odczynnika,
- obliczyć rozpuszczalność znając iloczyn rozpuszczalności substancji,
- wiedząc ile substancji trzeba rozpuścić, aby otrzymać roztwór nasycony w 250cm3 wody obliczyć ile wynosi iloczyn rozpuszczalności.
- obliczyć jaką ilość siarczanu VI srebra można rozpuścić w 5dm3 wody jeśli znasz iloczyn rozpuszczalności.
8) Analiza objętościowa cz.1 – łączna długość nagrania: 31'33''
W tym nagraniu omówiliśmy niezbędne pojęcia w analizie miareczkowej oraz rozwiązaliśmy 2 zadania. Podejmowane zagadnienia:
– omówienie takich pojęć jak: roztwór mianowany, titrant, punkt równoważności, punkt końcowy miareczkowania, błąd miareczkowania
- omówienie krzywej miareczkowania alkacymetrycznego
- miareczkowanie wodorotlenku wapnia za pomocą kwasu solnego,
- rozwiązano zadanie, w którym miareczkowano wodorotlenek wapnia kwasem solnym. Na podstawie danych z zadania należało ustalić pH końcowe roztworu po miareczkowaniu.
- miareczkowanie H2SO4 za pomocą NaOH. W tym zadaniu należało obliczyć ile titranta zostało zużyte jeśli wiemy, że zmiana zabarwienia wskaźnika nastąpiła przy pH-4
9) Analiza objętościowa cz.2 – łączna długość nagrania: 38'10''
5 zadań, w których rozważano:
– kwas solny miareczkowano za pomocą wodorotlenku sodu. Roztwór przemiareczkowano o 1,15%. Obliczyć pH roztworu końcowego.
- tlenek wapnia poddano działaniu wody w wyniku czego otrzymano wodorotlenek wapnia. Miareczkowano wodorotlenek wapnia kwasem solnym. Podczas miareczkowania roztwór nie domiareczkowano w ilości -3,45%. Obliczyć procentową zawartość tlenku wapnia w próbce początkowej.
– tlenek potasu poddano działaniu wody w wyniku czego otrzymano KOH. Wodorotlenek potasu miareczkowano kwasem solnym. Źle dobrano wskaźnik w wyniku czego zmiana zabarwienia nastąpiła przy pH równym 3. Obliczyć błąd względny pomiaru oraz procentową zawartość K2O w próbce początkowej.
- Do miareczkowania HCl wykorzystywano wodorotlenek baru. Znając stężenie wodorotlenku oraz objętość zużytą podczas badania ustal stężenie kwasu solnego. Przyjęto, że podczas miareczkowania popełniono błąd +5%.
- Omówienie hydrolizy jednoetapowej oraz wieloetapowej
- uwzględniając proces hydrolizy w roztworze ustalić jaki wskaźnik najlepiej nadaje się do zastosowania oznaczenia.
10) Redoksymetria cz. 1 – łączna długość nagrania: 35'15''
w tym nagraniu omówiono wszystkie niezbędne pojęcia potrzebne do liczenia zadań w redoksymetrii tj:
- stopnie utlenienia pierwiastków w związku chemicznym omówienie reguł, zasad i wyjątków
- przedstawienie przykładów reakcji utlenienia i redukcji między atomowej i międzycząsteczkowej, wewnątrzcząsteczkowej i dysproporcjonowania
- co to jest tlenek żelaza II diżelaza III Fe3O4
-uzupełnianie reakcji nadmanganianu potasu w środowisku kwaśnym, obojętnym i zasadowym wykorzystaniu bilansu atomowo-elektronowego
- reakcja miedzi z kwasem azotowym (zależy od stężenia kwasu azotowego)
-omówienie reakcji przejścia chromianu potasu do dichromianu potasu
- uzupełnienie reakcji chromianu potasu z reduktorem w środowisku kwaśnym
- uzupełnienie współczynników w reakcji dysproporcjonowania KClO3
- ustalanie stopni utlenienia w związkach organicznych
11) Redoksymetria cz. 2 – łączna długość nagrania: 26'38''
W nagraniu obliczono 3 zadania z redoksymetrii. Podejmowane zagadnienia to:
- oblicz stężenie żelaza w próbce jeśli jony żelaza na +3 stopniu utlenienia najpierw zredukowałeś do żelaza na +2 stopniu utlenienia a następnie zmiareczkowałeś to nadmanganianem potasu KMnO4
- oznaczenie zawartości tlenu w akwarium z wodą za pomocą redoksymetrii
- oznaczenie miedzi za pomocą jodometrii
12) Redoksymetria cz. 3 – łączna długość nagrania: 25'39''
W nagraniu obliczono 4 zadania. Poniżej tematy poruszane w obliczeniach:
- roztwór żelaza Fe2+ miareczkowano nadmanganianem potasu. Oblicz ile titranta potrzebujesz do zmiareczkowania roztworu.
- do roztworu alkoholu etylowego wprowadziłeś nadmiar dichromianu. Dichromian, który nie przegarował z alkoholem odmiareczkowałeś za pomocą soli żelaza na II stopniu utlenienia. Określ zawartość alkoholu w roztworze.
- jony manganu na +2 stopniu utlenienia miareczkowałeś w środowisku obojętnym za pomocą nadmanganianu potasu. Na tej podstawie oblicz stężenie Mn2+.
- do zmiareczkowania antymonu użyłeś KBrO3. Doświadczenie jest prowadzone w środowisku kwaśnym. Wyznacz masę antymonu.
13) Kompleksometria cz. 1 – łączna długość nagrania: 25'15''
W nagraniu została omówiona niezbędna teoria potrzebna w liczeniu zadań z kompleksometrii taką jak przedstawiono poniżej. Oprócz tego zostały policzone 3 zadania.
- omówienie różnicy między kwasem etylenodiaminotetraoctowym (EDTA) a Wersenianem disodowym (komplekson III)
- omówienie wykorzystywanych wskaźników w kompleksometrii
- oznaczenie wapnia i magnezu obok siebie w kompleksometrii
- twardość węglanowa i niewęglanowa
- twardość wody podawana w stopniach niemieckich
- zadania z miareczkowania kompleksometrycznego. Przeprowadzono oznaczenie wapnia i cynku w roztworze
13) Kompleksometria cz. 2 – łączna długość nagrania: 31'45''
Łączna ilość zadań policzona w nagraniu to 5. W nagraniu jest dalsze pogłębienie tematyki.